Friday, August 24, 2007

.....

باقى على إنتهاء الوقت ربع ساعة تقريباً .. مراقب خاص لى فقط .. يترك الجميع وينظر لى نظرة متفحصة وكأنى كائن فضائى ، على ورقة الأسئلة تعودت كتابة ماأتذكره من أغانى المفضلة .... نظرات تكاد تخترقنى ، فيكو تنسوا .. دوماً اول اغنية تخطر ببالى وانا وسط الاختبار
عندما طلبت النادلة تشغيل هذه الاغنية للطاولة الرابعة .. تذكرت نفسى عندما كنت أكتبها على ورقة الأسئلة دون الاهتمام بالمراقبين .. وتعنيفهم الدائم ، شابان وفتاة ، يضحكون بصوت عال ... ويتبادلون المزاح ، طاولة مليئة بالكتب، تخيلت أنهم لبنانيون أو شاميون بشكل عام ... أحدهم متوتر جدا وينظر كل دقيقة فى ساعته .. تعجبت لطلبهم فى الحقيقة ، أغنيه بهذه القوة ؟؟؟ لثلاثة أشخاص لا يختلفون عليها ؟
أبدى الشاب اعجابه بديكور سيارة فيروز فى ميس الريم .. وقام من مكانه ليلقى عليها نظرة متفحصة ، ثم نادى النادلة وتحدث معها ، فأشارت الى .. فتفاجأت به يأتى ناحيتى .. خطرت ببالى فكرتان .. ربما سيبدى اعجابه بديكور المقهى ... أو ربما سيبدى اعجابه بى أنا ويدعونى لطاولته ... تعلمون بالطبع أى فكرة كنت أفضل
" انا اسف ع الازعاج "
أنا اسفة انى مالبستش فستان النهاردة ...
" ممكن أعرف بس منين جبتى الخامة بتاعة العربية دى"
ممكن تقولى رقم تليفونك حالاً .....
لحظات صامتة .. أفكار تقتحمنى غصباً ... أريد الاجابة ولكن لسانى لا يسعفنى
" والله المسئولة عن الديكورات شريكتى فى القهوة .... حضرتك ممكن تسألها
" يعنى انتى مش عارفة "
مثلى لا يعرف شيئاً الان يا عزيزى
" طيب لو حضرتك بتيجى هنا كتير ممكن ابقى اسألها واقولك "
" خلاص تمام ... انا هاجى بكرة ، وبجد هتساعدينى جدا .. ميرسى اوى "
أول ما أفكر به .. سأتصل بمنى لأخبرها أنى فى المقهى غداً .... غداً أجازتها

تذكرنى الطاولة بنفسى عندما كنت أفكر بمن أحب وانا فى وسط الاختبار ... والأغنيه القوية أصبحت تذكرنى بزكرى رقيقة ... بالطبع لم يأت الشاب الذى لم أعرف اسمه ... وبالطبع ظللت أسمع الأغنيه القوية حتى مل زبائنى وطلبوا تغييرها

6 comments:

Dr.Diamond86 said...

كنت دايما باستغرب حالى لما بافتكر ف كل امتحان ادخله اغنية وافضل ارددها فيه
اسمحيلى اطلب ف الكافيه اغنية "لا انت حبيبي"

عنتر بن غلبان said...

ساعات كتير بنحس بحد لأول مرة نقابله
وساعات نشتاق كمان لحد عمرنا ما قابلناه
بس الاكيد ان فيروز بتقرب كل بعيد


بوركتم

بالديسار said...

سيدتي

استمتعت بقراءة سطورك
أحس بأنني كنت هناك بجانبك اراقب الحدث عن كثب

هذه زيارتي الأولى هنا وبالتأكيد لن تكون الأخيرة

ودمتي بخير

غادة الكاميليا said...

هههههههههههههه
هموت أنا هموت من الضوحك يابت يامجنونه
انتى كده قلبتيها أنغام نمرة تليفونك كام
عثل يايارا
بصي بقى أنا بفكر بجدفي الموضوع ده
هكلم البت منى ومهاويارب ميحبطونى زى كل مرة

Ensan said...

كنت دايما بفكر هوة انا ليه بكتب الاغانى على ورقة الاسئلة , حاولت مرة اتذاكى واكتبها فى ورقة الاجابة اهىتملى مكان بس خفت , مش عارف خفت على الاجابة ولا خفت ابوظ اغنية فيروز فى وسط الهبل اللى فى ورقة الاجابة

نهى جمال said...

:)

لا أنا كنت لما الامتحان يشد حيله ويُصر إني أكثر منه غباء

أقعد أفكر
ولما أيأس
اكتب أغنية فيروز

ـ أسامينا شو تعبو أهالينا تلاقوها و شو افتكرو فينا
الأسامي كلام .. شو خص الكلام .. عينينا هني أسامينا ـ

ههههه

ممكن في يوم يستدعوا فيروز بسببنا

وصحيح هوا لسه مجاش

تحياتي أوي